Års-resumé 2012

Det sedan länge omtalade året 2012 lider mot sitt slut. Jorden gick inte under, men det var ett väldigt bra år ändå!

Min plan var först att posta en nyårsbild som jag var iväg för nån dag sedan och tänkte fota. Denna plan gick om intet när jag istället för ljuva och färgglada fontäner
kom ner i en gammal gruva med regelrätta bomber… Jag berättade för idioten som sålde skiten vad jag skulle göra och att det skulle vara livsfarligt om det smällde.
Han plockade fram det som inte skulle smälla men hade förmodligen noll koll på vad han snackade om. När jag fyrade av en av dessa pjäser så trodde jag min sista stund var kommen.
Resterande granater kommer att smällas i försäljarens postlåda inom kort!

Så, istället tänkte jag köra en liten årsresumé med några av de mest minnesvärda grejerna från 2012.

1. 17-02-2012
Året började inte direkt på bästa tänkbara sätt. Strax efter att jag hade tagit denna bild så halkade jag och placerade ryggen på en ganska obekväm sten. Ett tag trodde jag
att jag skulle bli kvar där nere, det gjorde så fruktansvärt ont! Efter att ha tagit mig upp och gjort ett besök på akuten så kunde det konstateras att det inte var något som hade gått sönder men att ryggmuskeln hade sett bättre dagar.

2. 02-03-2012
I början av Mars var det dags för ett stort äventyr. Tillsammans med Akrylamid, en Svensk/Australiensk klättrare som börjat intressera sig för gruvor, så firade jag mig ca 90m ner till den mest fantastiska sal jag hittills har skådat. Känslan går inte att förklara så därför låter jag bli! En film från denna strapats kan ses här: http://www.youtube.com/watch?v=7vdqMe7ijZk

3. 18-03-2012
Den usla vintern med rötter i 2011 började släppa sitt grepp om underjorden, men ett sista besök i den här gamla “Tyskgruvan” gick att genomföra. En gammal vapendragare från Borlänge och två aspiranter från Uppsala fanns på plats.

4. 06-04-2012
Dejlig dag med to helgalne danske. Dessa herrar kom på bergslags-besök och ville se lite av vad trakten bjöd på.
Det var ett sant nöje att valla runt dem på några klassiska ställen såväl som några mindre kända senare under eftermiddagen.
Att vi blev tvungna att hacka oss genom en isvägg för att komma åt gruvan jag hade i tankarna är något jag minns med glädje… Vi ses nästa år igen!

5. 22-05-2012
Besök från England i form av en vansinnig fotograf och utforskare vid namn, Lucy.
Vi spenderade några dagar på luffen här i Bergslagen och tillbringade mestadels av tiden under jord. Under 2013 är det min tur att besöka henne och se vad England har att erbjuda.

6. 29-05-2012
TV-inspelning med Charlotte och Johan för programmet, Sverige.
Sällan har man känt sig så stel å obekväm under jord.. På vägen dit ångrade jag bittert att jag hade sagt ja till denna förfrågan, men med dessa två blev det ändå en ganska rolig dag!
Synd bara att jag rev upp hornhinnan på en satans gran när vi var på väg upp igen..
När programmet sändes så hade jag dock fått tillbaka synen. Och trots min totala blackout under inspelningen så hade Charlotte lyckats snickra ihop ett helt ok inslag, tack för det!

7. 09-06-2012
Operation MS Hamen.
Tillsammans med Akrylamid och Sylvia bar det iväg mot spökskeppet MS Hamen som ligger i en fjord på gränsen till Norge. En längre tid hade jag velat besöka detta skepp och nu skulle det då äntligen bli av.
Vi kom fram mitt i natten och mitt i tidernas oväder. Innan jag hade fått upp tältet i den djävulska snårskogen så hade jag halvt drunknat..
Morgonen efter var betydligt bättre och förutom ett gäng fästingar var det inte mycket som störde njutningen.
Vi mötte upp den norske och otroligt duktige fotografen, Andreas S och sedan började vi operationen med att borda Hamen.
Jag paddlade ut med gummibåt till en gammal stege som hängde över relingen. Det var med nöd å näppe den kunde bära mig upp på deck!
Akrylamid hivade ner ett rep från den höga klippen som skeppet ligger å skaver emot och efter detta kunde en firnings/travers-doning riggas för att övriga deltagare skulle kunna komma ombord.
Skepp åhoj, vi tillbringade hela dagen på denna härligt rostiga skuta innan roadtrippen fortsatte mot andra mål.

8. 21-06-2012
Besök av “Minehunters”
De tyska bröderna, Sven och Martin kommer på sitt årliga besök till Sverige för att besöka och fotografera resterna av gruvnäringen.
Vi tillbringar ett antal dagar tillsammans och besöker en hel hoper spännande platser. Ser fram emot 2013 då vi fortsätter vårat gemensamma utforskande både här hemma och i Tyskland!

9. 31-07-2012
Inspelning av BMXploration.
Tillsammans med Anders Milberg åker jag till Fredriksbergs pappersbruk med planen att kombinera mina intressen. Aet är till en början skeptisk till min plan, att cykla i ett övergivet pappersbruk kan ju aldrig vara möjligt lyder hans syn på det hela..
Men, det flyter på bra och när skymningen faller på så har vi lyckats få ihop ganska bra material. Filmen redigeras näst intill omgående med bra assistans av Per Milberg och släpps sedan lös på Youtube. Brian Grainger som har gjort musiken tycker den är så bra så han kallar den för den officiella musikvideon till låten, Cropduster.
Filmen kan ses på: http://www.youtube.com/watch?v=Yz5kP2H312k

10. 25-08-2012
Trolltunga med Olle och Cynthia.
Resan till Trolltunga är egentligen ren galenskap från början till slut. Det blir klart först samma dag som vi åker att vi ska åka..
Vi kör hela natten och kommer fram till starten på vandringen ca 09:00. Redan här har vi varit vakna ett dygn och borde gå och lägga oss innan vi ger oss av på en stenhård vandring som kommer ta 7-8 timmar. Men gör vi det så kommer vi inte hinna ta oss till Trolltunga innan vi måste åka hem igen så vi lastar på oss den packningen vi känner att vi kommer behöva och ger oss av uppför berget.
När vi efter några timmar börjar närma oss tungan så är kroppen sedan länge redo att stänga av fullständigt. Det gör ont, man är yr, man undrar hur i hela helvete man ska lyckas ta sig tillbaka igen.
Då ser man plötsligt tungan, en väldigt lång bit bort… Nu går det dock inte att vända, om man så ska dö på kuppen så ska man ut på den där jäkla klippan!
När man väl står där så ångrar man sig inte heller. Vilken otrolig upplevelse och vilken fantastisk vy!
300m fritt fall under den tunna klippan och 600m ner till den vackra fjorden som ringlar sig genom norges otroliga landskap. Bästa jag har gjort!
Glädjen blir dock ine långvarig för plötsligt drar det in ett oväder innehållandes snö å annat elände. Vi måste börja den fruktansvärda vandringen tillbaka igen..
Fruktansvärd pga vårat skick och den ganska jobbiga terrängen, omgivningen är vacker hela vägen å hade det inte varit för den så hade det inte varit möjligt att härda ut.
När vi slutligen många timmar senare äntligen ligger i våra tält så har vi alltså kört nästan 100 mil och vandrat fram och tillbaka till Trolltunga utan att sova.
Det har gått närmare två dygn och man känner sig förundrad över vad man faktiskt är kapabel till!

11. 02-09-2012
Fotosidan.
Dagen efter TV-inslaget har sänts så får jag höra av några vänner att jag ligger på förstasidan på fotosidan. Detta var en väldigt kul överraskning och jag kan inte låta bli att erkänna mig lite stolt. Det upplevs som en ganska stor grej för en amatörfotograf som jag själv!

12. 21-09-2012
Tidningsartikel.
Uppmärksamheten från TV-inslaget gör även att en tidning hör av sig och vill göra en intervju. Eftersom jag ändå hade bra erfarenheter från Charlottes produktion så accepterade jag detta.
Kan inte påstå att tidningsartikeln direkt sa vad jag sa, men det var väl ingen större katastrof heller.. Kul ändå att det finns intresse för vad jag gör!

13. 04-10-2012
Sala Silvergruva
Tro det eller ej, men detta var dagen jag för första gången i mitt liv besökte Sala Silvergruva. Jag hade länge velat besöka den såklart, men det hade inte dykt upp något lämpligt tillfälle.
Nu fick jag dock kontakt med några personer på gruvan som visade sig känna till vad jag gjorde och tog emot mig på ett sätt som jag aldrig kunnat drömma om.
Det var en underbar dag nere i gruvan och efter detta har det blivit ett helt gäng till. Alla jag har träffat där har varit väldigt trevliga och några har blivit riktiga vänner på denna korta tid.
Fantastiskt vilken sammanhållning det blir med redigt underjordsfolk!

14. 12-10-2012
Ännu sitter Tuvstarr kvar och ser ner i vattnet.
Att göra en tolkning på Bauers, Tuvstarr var något som jag gärna ville men inte var säker på om jag vågade. En sån grej får inte göras halvdant..
Jag hade tänkt på det ganska länge men sen glömt av det lite. Plötsligt en dag så stod jag vid det här stället å då dök tankarna upp igen. Nu var det dags!
Med en vacker modell i släptåg så tog vi oss ut på myrmarken och tog några bilder. Det var enormt motljus och jag kände att det här kommer aldrig att gå. Jag kunde inte ens se på displayen vad det blev för material.
När jag kom hem och laddade in bilderna i datorn så fick jag dock en del förhoppningar. Motljuset hade skapat en väldigt disig och drömsk stämning. F*n, det är ju såhär det ska vara kände jag!
Jag var ganska nervös innan jag postade bilden på facebok, vad skulle folk egentligen säga..? Det blev dock tack å lov en av de mest populära bilder på hela året.

15. 01-11-2012
Halloween.
Det har blivit ett antal porträttsbilder med olika teman under året och en hel del rekvisita har använts. När jag blir tvungen att välja ut en så måste det bli denna.
Här fick både jag och modellen, Anna lida rejält. Men i slutändan känns det ofta värt att lägga lite extra tid å möda på dylika bilder. För egen del så är det nästan halva grejen att hålla på att förbereda och planera också. Det är något helt annat mot vad jag är van vid. Mer sånt kan väntas inför 2013!

16. 28-12-2012
Julkalendern.
Jag avslutar denna resumé med en bild från Sala där årets julkalender spelades in. Det var fantastiskt roligt att få leka lite med rekvisitan!

Jag hade kunnat tagit upp en hel hoper roliga events förutom dessa ovanstående men man måste ju dra en gräns.. Har du läst såhär långt så är jag imponerad!
Slutligen vill jag tacka alla som gjort det här året till vad det blev! Alla på Äventyrsgruvan Tuna-Hästberg, alla på Sala Silvergruva, alla som bjudit in, tagit emot, och visat mig runt på olika platser. Och alla som i sin tur följt med mig och skapat roliga minnen! Alla modeller som fått stå ut med mina önskemål utan att klaga. Alla som följer mina uppdateringar.
Och framför allt, alla gamla gruvarbetare som skapat dessa fantastiska platser genom hårt och farligt arbete!